כתבו לנו
פייסבוק
תרומה לרשב"י

מהלך האירוע

שבע ברכות על פי הקבלה

על פי שיעוריו של הרב יצחק ערד

 

שבע הברכות שמברכים תחת החופה ואחר כך בשבעת ימי המשתה, טמונים סודות עמוקים אשר מהווים מפתח לקיום חיי זוגיות שלמים, שמחים ומאושרים. ברכה בכלל, עניינה המשכת אורות עליונים, אשר נותנים כח ועזרה משמים לעבודת האדם בעולם. כמו בכל חלק בתורה, כך גם בברכות, קיים רובד עמוק ונסתר אשר מבטא חכמה אלוקית. תורת החסידות מאפשרת לנו לגלות ולחשוף את טעמה המתוק והכמוס של כל ברכה, את כוונתה הפנימית המענגת ועל ידי כך לבנות קשר זוגי עמוק, יציב ונצחי.

בעולם הרוחני, לפני ירידת הנשמה לגוף, נשמת האיש ונשמת האשה היא בעצם נשמה אחת טהורה ושלימה ורק בירידתה לעולם הגלוי, היא מתחלקת לשני חצאי נשמה ומתלבשת בשני גופים – בגוף האיש ובגוף האשה. עמוק בתודעה נמצא הכח שמניע את הזוגיות, האנרגיה הפנימית הגנוזה, והוא שבפנימיות כל אחד מחפש בקשר את עצמו, ו"עצמו" הוא האחד שמורכב משני בני הזוג יחד. עמוק בתוכנו ישנה איכות פנימית שאינה רואה שניים. בברכה זו אנו מאחלים לעצמנו שנתפוס את מהות הקשר שבעצם אנחנו מהות אחת.

באהבה יש שתי דרגות כלליות: אהבה זוטא (קטנה) המבטאת אהבה טבעית הבאה ללא כל עבודה ומאמץ מצד בני הזוג ואהבה רבה (גדולה) הבאה אחרי עבודה ויגיעה אמיתית. הבעיה באהבה הקטנה שטבעית היא ולכן עלולה להוביל בסופו של דבר לנפילות ומשברים. באהבה זו כל אחד מבני הזוג מרוכז עדיין בעצמו ואוהב לא את בן זוגו ממש, אלא את מה שמקבל ממנו. ולכן, כאשר מפסיק לקבל – מפסיק גם לאהוב. זו היא אהבה התלויה בדבר וממילא כאשר בטל הדבר – בטלה האהבה. לכן קרויה האשה בקשר זה – עקרה – שאין הקשר בין בני הזוג מוליד אהבה חדשה ואמיתית. בקשר זה כל קושי חיצוני בחיים מרעיד ומטלטל את אהבתם ולכן גם עלול שלא להחזיק מעמד חס וחלילה. האהבה הרבה לעומתה, היא תוצאה של מאמץ אמיתי להתחבר אל בן הזוג עצמו ולא אל הדבר שמקבל ממנו. עבודה של התמקדות בעיקר ולא בטפל.

כאשר כל אחד מבני הזוג "יוצא מעצמו" ומפתח כבוד הדדי, וויתור, ויכולת לראות את השני באמת, תיוולד אהבה אמיתית, נצחית ובלתי מוגבלת – קשר מבוסס ויציב אשר יעמוד בעוז כנגד כל בעיות וטלטלות החיים. אמנם הסוד הגדול הטמון בברכה זו הוא, שגם אם מסיבה כזאת או אחרת לא בוצעה עבודה כלל או שאין היא בשלימות עדיין, והאהבה היא רק "זוטא" – אהבה טבעית – למרות כל זאת, באמצעות השמחה ניתן יהיה "לדלג" כביכול על תהליך העבודה וליצור בבת אחת חיבור אמיתי ועצמי בין בני הזוג.

וזהו הסוד העצום הטמון בשמחה. השמחה, אשר בכוחה לגלות את עצם הנפש, בכוחה גם להביא לחיבור ההפכים הבלתי אפשרי הזה – שהאיש והאשה יהיו רעים האהובים. השמחה מביאה לכך שהקשר שלהם, תהיה בו הבעירה הפנימית של אש האהבה ויחד עם זאת תישאר יציבה, תמידית ואף מתגברת ללא שום ירידה. ולכן מבקשים אנו מהקב"ה – "שמח תשמח רעים האהובים" – שישמח את החתן והכלה בשמחה אשר תבטל את תחושת היישות העצמית, תחשוף את מהות נשמתם ותחבר את הזוג באהבה של רשפי אש תמידית ונצחית כפי שהיה בגן עדן מקדם.

 

אז איך עורכים "שבע ברכות"

מצווה מן המובחר לעשות סעודה בפת בכל ימי השבע ברכות 

כדי שיהיה ניתן לברך צריך שיהיו עשרה אנשים כדי שיוכלו לברך שבע ברכות בפרסום ולשבח את החתן והכלה ואת הבורא והבריאה 

וכן צריך שיהיה אורח חדש שלא השתתף קודם בשמחה כדי שתהיה שמחה מיוחדת בסעודה 

בסעודה שרים שירות ותשבחות לאלוהים על השמחה הגדולה בחתונה ובאהבה של בני הזוג וכן אומרים דברי תורה 

 

סדר הברכות 

ברכה ראשונה – בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם בּוֹרֵא פְּרִי הַגֶָּּפֶן

ברכה שנייה – בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם שֶׁהַכֹּל בָּרָא לִכְבוֹדוֹ

ברכה שלישית – בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם יוֹצֵר הָאָדָם

ברכה רביעית – בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר יָצַר אֶת הָאָדָם בְּצַָלְמוֹ בְּצֶלֶם דְּמוּת תַּבְנִיתוֹ וְהִתְקִין לוֹ מִמֶּנּוּ בִּנְיַן עֲדֵי עַד בָּרוּךְ אַתָּה ה' יוֹצֵר הָאָדָם

ברכה חמישית – שׂוֹשׂ תָּשִׂישׂ וְתָגֵל עֲקָרָה בְּקִבּוּץ בָּנֶיהָ לְתוֹכָהּ בִּמְהֵרָה בְּשִׂמְחָה בָּרוּךְ אַתָּה ה' מְשַׂמֵּחַ צִיּוֹן בְּבָנֶיהָ

ברכה שישית – שַׂמֵּחַ תְּשַׂמַּח רֵעִים אֲהוּבִים כְּשַׂמֵּחֲךָ יְצִירְךָ בְּגַן עֵדֶן מִקֶּדֶם בָּרוּךְ אַתָּה ה' מְשַׂמֵּחַ חָתָן וְכַלָּה

ברכה שביעית – בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר בָּרָא שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה חָתָן וְכַלָּה גִּילָה רִנָּה דִּיצָה וְחֶדְוָה אַהֲבָה וְאַחְֲוָה שָׁלוֹם וְרֵעוּת מְהֵרָה ה' אֱלֹהֵינוּ יִשָּׁמַע בְּעָרֵי יְהוּדָה וּבְחוּצוֹת יְרוּשָׁלַיִם קוֹל שָׂשׂוֹן וְקוֹל שִׂמְחָה קוֹל חָתָן וְקוֹל כַּלָּה קוֹל מִצְהֲלוֹת חֲתָנִים מֵחֻפָּתָם וּנְעָרִים מִמִּשְׁתֵּה נְגִינָתָם בָּרוּךְ אַתָּה ה' מְשַׂמֵּחַ הֶחָתָן עִם הַכַּלָּה

 

פירוש קצר לשבע ברכות 

  • בָּרוּךְ אַתָּה… בּוֹרֵא פְּרִי הַגֶּפֶן – טקס הנשואין מלווה בשתיית יין (בדומה לקידוש של שבת, ומעמדות נוספים). את היין שותים החתן והכלה בתום הברכות, אך ברכתו שלו נאמרת כבר בהתחלה, ו'עליה' נמשך והולך הטקס כולו. יצוין כי על פי המנהג המקובל כבר דורות רבים, זו היא כבר ברכת הגפן השנייה במהלך החופה; הראשונה נאמרה בתחילת חלק האירוסין שבו נפתח המעמד.
  • בָּרוּךְ אַתָּה… שֶׁהַכֹּל בָּרָא לִכְבוֹדוֹ – ראשית טקס הנישואין בשבח האל, שכל הבריאה כולה נועדה לכבודו, ככתוב בפרק השישי הנספח לחמשת 'פרקי אבות' (פ"ו, מש' יא): "כל מה שברא הקדוש ברוך הוא בעולמו לא ברא אלא לכבודו…". משבח האל עוברות הברכות במהלך מדורג אל הזוג העומד תחת החופה.
  • בָּרוּךְ אַתָּה… יוֹצֵר הָאָדָם – הברכה מהללת את האל על שברא את האדם. יש המפרשים כי ברכה זו מבטאת את האמונה בכך שהאדם השלם שנברא על ידי הקב"ה הורכב כביכול מלכתחילה זכר ונקבה יחד, "דו-פרצופין" בלשון חז"ל – לעומת התמונה המפוצלת והמפורדת העולה מן הברכה הבאה.
  • בָּרוּךְ אַתָּה… אֲשֶׁר יָצַר אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ בְּצֶלֶם דְּמוּת תַּבְנִיתוֹ – האדם נברא בצלם אלהים, ככתוב בבראשית (א, כו-כז): וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ… וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ…
  • וְהִתְקִין לוֹ מִמֶּנּוּ בִּנְיַן עֲדֵי עַד – הקדוש ברוך הוא התקין ו'בנה' מצלעותיו של אדם את חוה אשתו, כמתואר בבראשית (ב, כא-כג). בימינו משמש הביטוי 'בִּנְיַן עֲדֵי עַד' שלא כמשמעותו המקורית, אלא כאיחול לזוגות הנכנסים לחופה שנישואיהם יאריכו ויחזיקו מעמד לאורך השנים.
  • בָּרוּךְ אַתָּה ה' יוֹצֵר הָאָדָם – כאמור, ברכה זו, יחד עם זו שלפניה, מבטאות את שני התיאורים של בריאת האדם בספר בראשית – בריאה אחדותית הכוללת זכר ונקבה יחד, אל מול בריאה מפוצלת שראשיתה באיש, והמשכה באישה.
  • שׂוֹשׂ תָּשִׂישׂ וְתָגֵל עֲקָרָה בְּקִבּוּץ בָּנֶיהָ לְתוֹכָהּ בִּמְהֵרָה בְּשִׂמְחָה – ירושלים החרבה, או ארץ ישראל, תשמחנה לראות את קבוץ הגלויות שעוד יבוא. הצירוף 'שׂוֹשׂ תָּשִׂישׂ' מיוסד על ישעיהו (סא, י): שׂוֹשׂ אָשִׂישׂ בַּה' תָּגֵל נַפְשִׁי בֵּאלֹהַי כִּי הִלְבִּישַׁנִי בִּגְדֵי יֶשַׁע מְעִיל צְדָקָה יְעָטָנִי כֶּחָתָן יְכַהֵן פְּאֵר וְכַכַּלָּה תַּעְדֶּה כֵלֶיהָ. הכינוי 'עֲקָרָה' לירושלים ולציון מבוסס אף הוא על ישעיהו (נד, א): רָנִּי עֲקָרָה לֹא יָלָדָה פִּצְחִי רִנָּה וְצַהֲלִי לֹא חָלָה…
  • בָּרוּךְ אַתָּה ה' מְשַׂמֵּחַ צִיּוֹן בְּבָנֶיהָ – הקדוש ברוך הוא משמח את הארץ בבניה השבים אליה. יתכן שבתמונת השיבה של הבנים הגולים לארצם, יש כעין הקבלה לתמונת הנישואין שבין גבר ואישה; ומכל מקום שילובה של ברכה זו בברכות הנישואין כורכת יחדיו את שמחת הפרט והכלל.
  • שַׂמֵּחַ תְּשַׂמַּח רֵעִים אֲהוּבִים כְּשַׂמֵּחֲךָ יְצִירְךָ בְּגַן עֵדֶן מִקֶּדֶם – תפילה לקב"ה שישמח את החתן והכלה האהובים, כשם ששימח את אדם הראשון בגן עדן. חז"ל מתארים בכמה מקומות כיצד הקב"ה בכבודו ובעצמו ערך כביכול חופות לאדם וחוה, ראו למשל בתלמוד הבבלי (בבא בתרא, עה ע"א).
  • בָּרוּךְ אַתָּה… אֲשֶׁר בָּרָא שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה חָתָן וְכַלָּה גִּילָה רִנָּה דִּיצָה וְחֶדְוָה אַהֲבָה וְאַחְוָה שָׁלוֹם וְרֵעוּת – הקדוש ברוך הוא ברא את כל הטוב, השמחה והאהבה, על ביטוייהם וגילוייהם השונים במציאות, כפי שהם משתקפים בסדרת המלים המגוונות שבברכה.
  • מְהֵרָה ה' אֱלֹהֵינוּ יִשָּׁמַע בְּעָרֵי יְהוּדָה וּבְחוּצוֹת יְרוּשָׁלַיִם קוֹל שָׂשׂוֹן וְקוֹל שִׂמְחָה קוֹל חָתָן וְקוֹל כַּלָּה קוֹל מִצְהֲלוֹת חֲתָנִים מֵחֻפָּתָם וּנְעָרִים מִמִּשְׁתֵּה נְגִינָתָם – שבע ברכות הנשואין נחתמות בתקווה שעוד מעט קט יישמע בציון קול של גאולה ובניין מחודש, קול של שמחת חתונה כנגד השממה שאחזה בציון זמן רב. מיוסד על דברי הנביא ירמיהו (לג, י-יא): כֹּה אָמַר ה' עוֹד יִשָּׁמַע בַּמָּקוֹם הַזֶּה אֲשֶׁר אַתֶּם אֹמְרִים חָרֵב הוּא מֵאֵין אָדָם וּמֵאֵין בְּהֵמָה בְּעָרֵי יְהוּדָה וּבְחֻצוֹת יְרוּשָׁלִַם הַנְשַׁמּוֹת מֵאֵין אָדָם וּמֵאֵין יוֹשֵׁב וּמֵאֵין בְּהֵמָה קוֹל שָׂשׂוֹן וְקוֹל שִׂמְחָה קוֹל חָתָן וְקוֹל כַּלָּה קוֹל אֹמְרִים הוֹדוּ אֶת ה' צְבָאוֹת…
  • בָּרוּךְ אַתָּה ה' מְשַׂמֵּחַ הֶחָתָן עִם הַכַּלָּה – הברכה האחרונה שוזרת יחדיו עניינים שונים שנשנו בברכות שלפניה, ומדגישה בעיקר את הקשר בין שמחת הפרט בהווה – החתן והכלה שבמעמד חופתם נאמרות הברכות – ושמחת הכלל המצופה בעתיד, שמחת ציון וירושלים בגאולתן.

 

אנחנו כאן כדי לעזור לכם

זקוקים לייעוץ? מתקשים בקבלת החלטה גורלית? תפילות בעת צרה, הדלקת נרות, סגולות וברכות לכל תחומי החיים

חייגו:

1700-55-80-80